Regen

Regen on joissain vanhoissa videopeleissä käytetty nimitys peliesineille. Se on lyhennelmä sanasta regeneration ja sillä on viitattu kyseisessä yhteydessä pelimaailman objekteihin tai parannuskykyihin, joilla pelihahmoa voidaan elvyttää.

Regen on 3D-veistos, jossa elimenkaltainen pulssin omaava objekti luo itseään loputtomasti uudelleen supistuen ja kasvaen takaisin. Regen oli projekti jonka parissa tutkin pelitaiteen ja kuvataiteen rajapintaa sekä digitaalisen veiston ja perinteisen kuvanveiston suhdetta toisiinsa. 

Regeneraatiolla tarkoitetaan kudosten tai elinten, usein menetetyn raajan, uudelleen kasvamista. Hyvä esimerkki regeneraatiosta on sisiliskon häntä, joka kasvaa takaisin mentyään poikki.[1] Regeneraatiota esiintyy paljon esimerkiksi selkärangattomilla eläimillä kuten lattanoilla ja meritähdillä, mutta myös sammakkoeläimillä ja matelijoilla. Hyönteisillä ja muilla niveljalkaisilla regeneraatiota esiintyy vain nahanluonnin yhteydessä.

Nisäkkäillä regenaraatiota ei esiinny kuin tietyissä kudoksissa. Evoluutiossa regeneraatio on korvautunut arpeutumisella. Eräät salamanterit kykenevät kasvattamaan uudelleen kokonaisia raajoja.