Portfolio

VIDEOT

Ruissalo Amping: Hoiva

Turun taiteen talon avajaiset 2022, Vallaton Kumous

Vallattoman Kumouksen ilmettä varten käsinpiirretyt kuvituselementit animoituina esiintymislavan taustalle

PELIT

Lostreonus

Lapin yliopiston kesäpelikurssin lopputulos. Keskiktyin pelin teossa visuaalisen maailman luomiseen yhdenmukaiseksi. Peli sijoittuu tieteisfantasiamaailmaan, jota varten olioiden ja kasvillisuuden mallit on tehty ilman valmiita assetteja. Peli on survival-seikkailu, jossa tutkitaan ympäristöä. Taistelun sijaan robottihahmo pysyttelee hengissä pakenemalla, yrittäen kerätä haaksirikkoutuneen aluksen kadonneita palasia planeetalta.

Työryhmä: Jasmin Härkönen Toivo Lantunen Ville Pesola Anni Saijonkivi Kati Ylitalo

Pelisuunnittelu: koko ryhmä – koodi: Jasmin, Toivo, Ville, Kati – kenttäsuunnittelu: Toivo – Käyttöliittymäsuunnittelu: Kati, Ville – Äänisuunnittelu: Jasmin – hahmosuunnittelu,mallintaminen ja teksturointi: Anni – trailerin käsikirjoitus, ohjaaminen ja toteutus: Anni

Traces of Mages: Fungy Floss


Hahmojen ja ympäristön mallintaminen ja high poly skulptaus Blenderillä. Teksturointi Substance Painterilla.

Fungy Floss on kevyt selaimessa pelattava peli, jossa ohjataan sienihahmoa jättiläisolennon suussa. Hahmon tehtävä on yrittää poistaa mahdollisimman paljon vihollishahmo Gunkkeja. Pelaaja epäonnistuu väistämättä, tavoite on selvitä pelissä mahdollisimman pitkälle.

Projektin pääasiallinen tehtävä ja tavoite oli koeajaa aloittelevan pelialan yrityksen työprosessi konseptoinnista julkaisuun ennen raskaampaan tuotantoon siirtymistä. Liityin projektiin mukaan tuotantovaiheessa. Hahmot oli tällöin jo suunniteltu ja alustavasti mallinnettu ja rigattu. Tein uudet low- ja highpolymallit olemassaolevien hahmojen päälle niin, että valmiit animaatiot voitiin säilyttää. Kenttäelementit on samoin mallinnettu noudattamaan alkuperäistä palikoilla ja kartioilla rakennettua peliluonnosta mukailemaan. Koska peliä tehtiin selaimessa pelattavaksi, tehtävänanto kaikelle oli ”mahdollisimman low poly”. Projekti eteni suunnitellusti ja peli julkaistiin parin kuukauden työskentelyn jälkeen aikataulun mukaisesti maaliskuussa 2021.

Peli on pelattavissa Traces of Magesin nettisivulla https://www.tracesofmages.com/fungy-floss

Tiimi: Koodi Tatu Porjamo, Animointi Ronja Hellström, 2D-grafiikat Retu Hamara, 3D-mallinnus Anni Saijonkivi

3D-printti: Starfinder minifiguurit

3D-tulostettavat pelihahmot 1:100-mittakaavassa. Hahmot on mallinnettu low polyna Blenderissä ensin T-poseen ja aseet ja vaatteet on mallinnettu irrallisina. Olen rigannut ja etsinyt hahmolle sen luonteen mukaisen posen, jonka jälkeen modeli on ”kudottu” umpeen 3D-printterin vaatimalla tavalla. Lopuksi hahmot on tulostettu polymeerihartsiin.

Maalatut ja jalustoihin liimatut figut palvelevat nykyään pelikäytössä. Huom: Koska kamppanjamme on todella roolipeli- ja hahmovetoinen, hahmot on suunniteltu näyttämään järkevältä myös keskustelu- ja hiipimistilanteissa. Halusin nimenomaan välttää tilannetta, jossa hahmo osoittaa laserkanuunalla toista ja pelitilanne on se että ”heitän diplomatiarollia, että uskooko se, että ollaan rauhan asialla”. Mallinnettuina tässä ovat aluksen kleptomaaninen ikinuori yleismummo Schisandra, salakuljettaja ja space cowboy Mharti sekä ”aseeni nimi on Neuvotteluvaltti”- Mori.

Työskentelyprosessin demo

Yhden iltapäivän aikana muutamassa tunnissa kuvattu screencapture siitä, miten luon Blender-ohjelmalla yksityiskohtaisen skulptin aloittaen ”nollasta”, default cubesta päätyen high poly -rintakuvaan. Alla myöhemmin tehty retopo, jolle tehdä ilmeanimaatiot.